Förklaring
av svenska arrangörsnoter
Utgåva: 7 maj -24
Jemba har som affärsidé att utveckla och producera mätsystem för mobila
applikationer
De svenska noter, som produceras med Jemba
Inertia Notes System, följer nedanstående definitioner. Detta mätsystem har
utvecklats och använts över stora delar av världen sedan 1997 och är det mest
avancerade verktyg för noter som är tillgängligt på marknaden. Systemet skapar
noterna från en detaljerad mätning av vägens kurvor. Utifrån denna mätning
beräknas den maximala hastigheten för en tävlingsbil, förutsatt att
”normalförhållanden” råder. Med detta som grund tilldelas varje kurva en
kurvklass. Detta är grunden för noterna.
Varje kurvklass representerar därför ett möjligt hastighetsintervall.
Det innebär även att det är upp till varje förare att efter sin egen
förmåga avgöra vilken hastighet som är rätt för varje kurva med hänsyn tagen
till dennes och bilens egenskaper såväl som de yttre omständigheterna i form av
bl.a. ev. krön, väglag och annat.
En optimal inställning av systemet är att ha lika många procents
hastighetsskillnad mellan intilliggande kurvklasser. Så är inte fallet i denna
applikation eftersom vi har eftersträvat att i största möjliga mån överensstämma
med de manuella subjektiva system som använts sedan tidigare i Sverige.
Systemet försöker inte manipulera de
tävlande genom att tilldela kurva en annan kurvklass än den korrekta.
Istället eftersträvar systemet att ge noterna en konstant bedömning för
alla kurvor på alla sträckor. Eventuell tilläggsinformation i noterna ges i
samma utsträckning som i manuella system.
Grunden för systemet är definitionerna av de olika
kurvorna.
Officiellt finns två sätt att presentera kurvklasserna i noterna på: En
blandning av ett numeriskt och beskrivande system (Benämns siffersystem) och ett helt beskrivande
system.
En kurva beskrivs primärt av riktning
och kurvklass (benämns ”klass”).
Klassen anges före riktning i
beskrivande system och efter
riktning i siffersystem, utom Hn och THn där den anges före.
Ö1 har ett speciellt format. Se nedan.
Ett ”+” efter kurvan betyder en
något snabbare kurva. Ett ”-” efter kurvan betyder en något långsammare kurva.
”+” och ”-” anges efter riktning i beskrivande noter.
Följande förkortningar används:
Siffernot |
Siffernot |
Information |
Beskrivande
not vänster |
Beskrivande
not |
V6+ |
H6+ |
Full+ (snabbaste kurva). Används endast för
navigering |
FV+ |
FH+ |
V6 |
H6 |
Full |
FV |
FH |
V5+ |
H5+ |
Svag+ |
SV+ |
SH+ |
V5 |
H5 |
Svag |
SV |
SH |
V5- |
H5- |
Svag- |
SV- |
SH- |
V4+ |
H4+ |
Medium+ |
MV+ |
MH+ |
V4 |
H4 |
Medium |
MV |
MH |
V4- |
H4- |
Medium- |
MV- |
MH- |
V3+ |
H3+ |
Tvär + |
TV+ |
TH+ |
V3 |
H3 |
Tvär |
TV |
TH |
V3- |
H3- |
Tvär- |
TV- |
TH- |
V2+ |
H2+ |
K+ |
KV+ |
KH+ |
V2 |
H2 |
K |
KV |
KH |
V2- |
H2- |
K- |
KV- |
KH- |
ÖV1 |
ÖH1 |
Öppen vinkel |
ÖViV |
ÖViH |
V1+ |
H1+ |
Vinkel+ |
ViV+ |
ViH+ |
V1 |
H1 |
Vinkel |
ViV |
ViH |
V1- |
H1- |
Vinkel - |
ViV- |
ViH- |
HnV |
HnH |
Hårnål |
HnV |
HnH |
THnV |
THnH |
Tvär Hårnål (långsammaste kurva) |
THnV |
THnH |
Grafisk beskrivning av kurvklasser och kurvlängder
Den inritade svarta kurvan representerar spåret av en bil sett uppifrån, som
startar i nedre vänstra hörnet och följer det röda fältet 4+. Den slutar i
sektionen ½Lg. Den visar således en H4+½Lg.
Längd av kurva
Information för längd ges efter
kurvan utom "kort", som anges före
kurvan.
Information |
Not |
Längd i meter är mindre än en normal kurva i
angiven klass men minst samma totala vinkel. OBS! detta betyder att kurvan är
långsammare än den normala kurvan med samma klass, och spårvalet genom kurvan
är därför mycket viktigt! |
kort |
Normal längd |
|
Större längd än normal |
½Lg |
Större längd än ½Lg |
Lg |
Större längd än Lg |
XLg |
Extremt lång eller där det är extra viktigt att
veta längden. Längden anges med ett ”i” följt av längden i meter. Exempel
skymd sikt och noten: V5i150>1 (SVi150>Vi) |
ixxx |
Information för länkning av sammansatt kurva ges efter kurvan. Observera att
länkade kurvor ger en längre kombinerad kurva än den normala grundkurvan.
Information |
Not |
"Nyper". En komplett kurva med viss
klass länkas till en långsammare kurva med samma riktning. Den långsammare
klassen ges om det är mer än en skillnad i klass som t. ex.
V6>4 (FV>M), vilket betyder att V6 (FV) fortsätter direkt med en V4
(MV) medan V5> (SV>) utan klass för > betyder V5>5- (SV>S-) |
> |
När en kurvas ingång består av en väldigt
kort del som nästan omedelbart nyper beskrivs inte ingången, utan endast
huvudkurvan beskrivs som ”sen”, FÖRE kurvan. |
sen |
"Öppnar". Som > men med en snabbare
klass i utgången. Klass anges oftast ej |
< |
När kurvor i samma riktning följer snabbt på
varandra kan de beskrivas med hjälp av <>. Då ges klass efter >.
Även efter < kan i sällsynta fall ges en klass. Ibland kan även längden på
en öppning ges med ett ”i” följt av längden. Exempel på högsta komplexiteten:
H3<6i30>4 (TH<Fi30>M) |
<> |
Raksträckor/avstånd
Distans ges i meter
mellan objekt. Raksträcka mäts till/från ingång/utgång av kurva med den angivna
klassen eller start/slut av bro och till/från
den topp på krön som ses från
avstånd.
Längd på ett krön, en kurva eller öppning mellan två kurvor kan ges som ixx, ex: LgliKr i80. Om sikten är
skymd, kan det vara intressant att veta längden före ett kraftigt nyp, ex: V6
i330 >2 (SV i330>K).
Distans från start på sträcka anges till vänster på varje rad. Från samma
punkt anges avstånd till mål på sträckan inom parentes på raden under.
Information |
|
0 – 10 m |
i |
10 – 20 m. Ges endast då det är kritiskt |
10, 20 |
Distansen anges i jämnt 10-tal meter mellan
objekt. |
30, 40, 50, 60… |
Du ser genom odefinierade kurvor över xxx meter. |
kinks xxx |
Varningar
Information |
|
Se upp. Som regel ingen skylt |
! |
Dubbel varning. Potentiellt extra farligt. Kan
finnas skylt. |
!! |
Trippel varning. Stor risk för allvarlig skada.
Kan finnas skylt. |
!!! |
Krön/lyft
Information |
|
Litet krön. Antingen 1: vägbanan syns inte bakom
liKr, liten eller marginell inverkan på bilen, eller 2: /liKr finns i en kurva
och medför viss påverkan på väggreppet. |
liKr |
Krön. Du ser vanligtvis inte vägen efter krönet
och det kommer att påverka bilens grepp. |
Kr |
Stort Krön. Vägen faller brant bort på baksidan
av stortKr - stor förlust av väggrepp. |
stortKr |
Lg före något av krönen innebär långt krön. Toppen på krönet ” avlägsnar
sig mycket” när man närmar sig det, utan att man ser vägbanan bakom toppen.
OBSERVERA hur mått tas här under ”Raksträckor/avstånd”. |
Lg… |
Vasst krön som kan ge en "kick" |
sprätt |
Snett krön. Vägen lutar på krönet, så att bilens
dynamik ev. påverkas. |
snKr |
Litet lyft. Bilen kommer delvis att tappa
greppet på grund av krönet |
liLyft |
Lyft. Bilen kommer att tappa stor del av greppet
på grund av krönet |
lyft |
Stort lyft ger för de flesta en flygtur. |
stortLyft |
Vägbanan kan vara ojämn t.ex. på grund av gropar
eller hjulspår över vägen som eventuellt påverkar hanteringen av bilen. |
gupp |
En sänka i vägbanan, som eventuellt kan ge
upphov till en kompression. |
dip |
Övrigt
För att underlätta för nybörjare ges tilläggsinformation konsekvent EFTER
kurva. Två undantag finns från denna regel på grund av en djupt rotad
tradition: ”kort” och ”sen”.
Information |
Not |
Position anges med QR-kod. Skanna koden för sträckstart och klistra in den
i ditt navigeringsprogram för att verifiera att startplatsen överensstämmer
med noternas start. |
|
Kommatecken anges som ett förslag åt co-drivern att
göra en paus, för att inte läsa för långt i förväg. Detta förhindrar att
föraren ”tappar synk”. |
, |
Frågetecken innebär att noten är osäker,
beroende på t.ex. den tävlandes hastighet (liLyft?),
eller om något kan ha ändrats efter vår notkontroll (timmer?). |
? |
Två stycken av något (t ex 2*Kr) |
2* |
Bro |
][ |
Över. Används i kombination med krön som börjar före
kurvas slut och medför reducerat grepp genom kurvan. Används även i kombination med bro och dylikt. |
/ |
Vägskäl. Distans från start till vägskäl anges
vanligtvis raden under not |
vsk |
Öppning i naturen (avverkning, brandgata,
stig...) |
lucka |
Genom |
gm |
Håll in i utgången av kurva. |
h.i. |
Kör ej på insidan av
kurva (håll ut) |
h.u. |
Kör på vägens vänstra del (håll vänster) |
h.V. |
Kör mitt på vägen (håll mitt) |
h.m. |
Kör på vägens högra del (håll höger) |
h.H. |
Osynlig väg, eller svårtolkad terräng |
osynl. |
Radiokontroll |
|
Sten eller annat hinder i innerkuva. Obs detta
ges sparsamt. |
s.i. |
Sten eller annat hinder i ytterkuva |
s.y. |
(Halm-)bal inner |
b.i. |
Information inom parentes är inte primärt avsedd
att läsas för föraren. De är till för att hitta rätt i noterna om man kommit
av sig. |
(xx) |
Feldoserad vägbana dvs. vägbanan lutar utåt i
kurva. |
feldos. |
I skisser markeras ett kröns position med ><. |
|
Exempel på utskrift
Hastighetsprofil finns för att man ska bilda sig
en uppfattning om karaktären på sträckan och t. ex. se
om det finns tempoväxlingar.
Kombinationer stryks under för att markera att de
tillhör samma kombination.
Information inom parentes är sekundär information,
ämnad att hjälpa en vilsekommen co-driver att synkronisera sig, Detta läses
vanligtvis inte för föraren.
För att co-drivern ska hitta tillbaks i noterna
efter att ha tappat synk, så skrivs nummer från våningarna i roadbook ut till
höger om ramen. Där går det snabbt att hitta rätt när det dyker upp en
nummerskylt utmed vägen.
Skalenliga skisser kan infogas i noterna (med
eller utan kvadratisk ram med 100 m sida) för att förtydliga, som i exemplet
nedan, där man mitt i en vänsterkurva (V5+>4) skall hålla höger i vägskäl.
I nedre vänstra hörnet visas en ruta med noterna från övre raden på nästa sida.
Sträcknummer skrivs ut i högerkanten på varje sida
med vit text på svart botten.
En
notutskrift kan se ut på följande sätt:
Kontakt: Jemba AB
Arne Johansson
Tel: 070 399 1882