Förklaring
av svenska arrangörsnoter
Utgåva: 26 maj -23
Jemba har inte haft som affärsidé att producera, utan att utveckla mätsystem för
mobila applikationer. Det har emellertid
uppstått ett behov och önskan att demonstrera systemet i ett antal tävlingar i
Sverige.
De svenska noter, som produceras med Jemba Inertia Notes System (benämns system),
följer nedanstående definitioner. Detta mätsystem har utvecklats och använts
över stora delar av världen sedan 1997 och är det mest avancerade verktyg för
noter som är tillgängligt på marknaden. Systemet skapar noterna från en
detaljerad mätning av vägens kurvor. Utifrån denna mätning beräknas den
maximala hastigheten för en tävlingsbil, förutsatt att ”normalförhållanden”
råder. Med detta som grund tilldelas varje kurva en kurvklass. Detta är grunden
för noterna.
Varje kurvklass representerar ett möjligt hastighetsintervall.
Det innebär även att det är upp till varje förare att efter sin egen
förmåga avgöra vilken hastighet som är rätt för varje kurva med hänsyn tagen
till dennes och bilens egenskaper såväl som de yttre omständigheterna i form av
bl.a. ev. krön, väglag och annat.
En optimal inställning av systemet är att ha lika många procents
hatighetsskillnad mellan intilliggande kurvklasser. Så är inte fallet i denna
applikation eftersom vi har eftersträvat att i största möjliga mån
överensstämma med de manuella system som används sedan tidigare i Sverige.
Systemet försöker inte manipulera de
tävlande genom att tilldela kurva en annan kurvklass än den korrekta.
Istället eftersträvar systemet att ge noterna en konstant bedömning för
alla kurvor på alla sträckor. Eventuell tilläggsinformation i noterna ges i
samma utsträckning som i manuella system.
Grunden för systemet är definitionerna av de olika
kurvorna.
Officiellt finns två sätt att presentera kurvklasserna i noterna på: Beskrivande och en blandning av ett numeriskt och beskrivande system (Benämns numeriskt system).
En kurva beskrivs primärt av riktning
och kurvklass (benämns ”klass”).
Klassen anges före riktning i
beskrivande system och efter
riktning i siffersystem, utom Hn och THn där den anges före.
Ett ”+” efter kurvan betyder en
något snabbare kurva. Ett ”-” efter kurvan betyder en något långsammare kurva.
”+” och ”-” anges efter riktning i beskrivande noter.
Följande förkortningar används:
Not
numerisk |
Not
numerisk |
Information |
Not
beskrivande vänster |
Not
beskrivande |
V6+ |
H6+ |
Full+ (snabbaste kurva). Används endast för
navigering |
FV+ |
FH+ |
V6 |
H6 |
Full |
FV |
FH |
V5+ |
H5+ |
Svag+ |
SV+ |
SH+ |
V5 |
H5 |
Svag |
SV |
SH |
V5- |
H5- |
Svag- |
SV- |
SH- |
V4+ |
H4+ |
Medium+ |
MV+ |
MH+ |
V4 |
H4 |
Medium |
MV |
MH |
V4- |
H4- |
Medium- |
MV- |
MH- |
V3+ |
H3+ |
Tvär + |
TV+ |
TH+ |
V3 |
H3 |
Tvär |
TV |
TH |
V3- |
H3- |
Tvär- |
TV- |
TH- |
V2+ |
H2+ |
K+ |
KV+ |
KH+ |
V2 |
H2 |
K |
KV |
KH |
V2- |
H2- |
K- |
KV- |
KH- |
V1+ |
H1+ |
Vinkel+ |
ViV+ |
ViH+ |
V1 |
H1 |
Vinkel |
ViV |
ViH |
V1- |
H1- |
Vinkel - |
ViV- |
ViH- |
HnV |
HnH |
Hårnål |
HnV |
HnH |
THnV |
THnH |
Tvär Hårnål (långsammaste kurva) |
THnV |
THnH |
Grafisk beskrivning av kurvklasser och kurvlängder
Den inritade svarta kurvan representerar spåret av en bil, som startar i
nedre vänstra hörnet och följer det röda fältet 4+. Den slutar i sektionen Lg. Den visar således en H4+Lg.
Längd av kurva
Information för längd ges efter
kurvan utom "kort", som anges före
kurvan.
Information |
Not |
Längd i meter är mindre än en normal kurva i
angiven klass men minst samma totala vinkel. OBS! detta betyder att kurvan är
långsammare än den normala kurvan med samma klass, och spårvalet är därför
mycket viktigt! |
kort |
Normal längd |
|
Större längd än normal |
½Lg |
Större längd än ½Lg |
Lg |
Större längd än Lg |
XLg |
Extremt lång eller där det är extra viktigt att
veta längden. Längden anges med ett ”i” följt av långden
i meter. Exempel skymd sikt och noten: V5i150>1 (SVi150>Vi) |
ixxx |
Information för länkning av sammansatt kurva ges efter kurvan. Observera att
länkade kurvor ger en längre kombinerad kurva än den normala grundkurvan.
Information |
Not |
"Nyper". En komplett kurva med viss
klass länkas till en långsammare kurva med samma riktning. Den långsammare
klassen ges om det är mer än en skillnad i klass som t. ex.
V6>4 (FV>M), vilket betyder att V6 (FV) fortsätter direkt med en V4
(MV) medan V5> (SV>) utan klass för > betyder V5>5- (SV>S-) |
> |
När en kurvas ingång består av en väldigt
kort del som nästan omedelbart nyper beskrivs inte ingången, utan endast
huvudkurvan med tillägget ”sen”. |
sen |
"Öppnar". Som > men med en snabbare
klass i utgången. Klass anges oftast ej |
< |
När kurvor i samma riktning följer snabbt på
varandra kan de beskrivas med hjälp av <>. Då ges klass efter >.
Även efter < kan i sällsynta fall ges en klass. Ibland kan även längden på
en öppning ges med ett ”i” följt av längden. Exempel på högsta komplexiteten:
H3<6i30>4 (TH<Fi30>M) |
<> |
Raksträckor/avstånd
Distans ges i meter
mellan objekt. Raksträcka mäts till/från ingång/utgång av kurva med den angivna
klassen eller start/slut av bro och till/från
den topp på krön som ses från
avstånd.
Längd på ett krön, en kurva eller öppning mellan två kurvor kan ges som ixx, ex: LgliKr i80. Om sikten är
skymd, kan det vara intressant att veta längden före ett kraftigt nyp, ex: V6
i330 >2 (SV i330>K).
Distans från start på sträcka anges till vänster på varje rad. Från samma
punkt anges avstånd till mål på sträckan inom parentes på raden under.
Information |
|
0 |
i eller |
10 –20 m. Ges endast då
det är kritiskt |
10, 20 |
Distansen anges i jämnt 10-tal meter mellan
objekt. |
30, 40, 50, 60… |
Du ser genom odefinierade kurvor över xx meter. |
kinks xxx |
Information |
|
Se upp. Som regel ingen skylt |
! |
Dubbel varning. Kan finnas skylt. |
!! |
Trippel varning. Kan finnas skylt. |
!!! |
Information |
|
Litet krön. Antingen 1.Vägen
syns inte bakom liKr. Liten eller marginell
inverkan på bilen. Eller 2. /liKr finns i en kurva
och medför viss påverkan på väggreppet. |
liKr |
Krön. Du ser vanligtvis inte vägen efter krönet
och det kommer att påverka bilens grepp. |
Kr |
Stort Krön. Vägen faller brant bort på baksidan
av stortKr - stor förlust av vägggrepp. |
stortKr |
Lg före något av krönen innebär långt krön. Toppen på krönet ” avlägsnar
sig” när man närmar sig det, utan att man ser vägbanan bakom toppen.
OBSERVERA hur mått tas här under ”Raksträckor/avstånd”. |
Lg… |
Vasst krön som kan ge en "kick" |
sprätt |
Snett krön. Vägen lutar på krönet, så att bilens
dynamik ev. påverkas. |
snKr |
Litet lyft. Bilen kommer delvis att tappa
greppet på grund av krönet |
liLyft |
Lyft. Bilen kommer att tappa stor del av greppet
på grund av krönet |
lyft |
Stort lyft |
stortLyft |
Vägbanan kan vara ojämn t.ex. på grund av gropar
eller hjulspår över vägen som ev påverkar
hanteringen av bilen. |
gupp |
En sänka i vägbanan. |
dip |
Information |
Not |
Två stycken av något (t ex 2*Kr) |
2* |
Bro |
][ |
Över. Används i kombination med krön som börjar
före kurvas slut och medför dåligt grepp genom kurvan. Används även i kombination med bro och dylikt. |
/ |
Vägskäl. Distans från start till vägskäl anges
vanligtvis raden under not |
vsk |
Öppning i naturen (avverkning, brandgata,
stig...) |
lucka |
Genom |
gm |
Kör insidan av kurva, men PÅ vägen (håll in) |
h.i. |
Kör utsidan av kurva, men PÅ vägen (håll ut) |
h.u. |
Kör på vägens vänstra del (håll vänster) |
h.V. |
Kör mitt på vägen (håll mitt) |
h.m. |
Kör på vägens högra del (håll höger) |
h.H. |
Osynlig, eller svårtolkad terräng |
osynl. |
Radio |
|
Sten eller annat hinder i innerkuva. Obs detta
ges sparsamt |
s.i. |
Sten eller annat hinder i ytterkuva |
s.y. |
(Halm-)bal inner |
b.i. |
Siffror inom parentes refererar till
våningsnummer i roadbook. De är till för att hitta
rätt i noterna om man kommit av sig. |
(xx) |
Feldoserad vägbana dvs. vägbanan lutar utåt i
kurva. |
feldos. |
I skisser markeras ett kröns position med ><. |
|
Exempel på utskrift
Svåra kombinationer stryks under för att markera
att de tillhör samma kombination.
Information inom parentes är sekundär information för att synkronisera den
co-driver som tappat bort sig, ifall denna väldigt osannolika händelse skulle
ske. Detta läses normalt för föraren endast vid behov.
Skisser kan infogas för att förtydliga, som i
exemplet nedan, där man mitt i en V5>4 (SV>M) skall hålla höger i vsk.
I nedre vänstra hörnet visas en ruta med noterna från övre raden på nästa sida.
Ett notavsnitt kan se ut på följande sätt:
I beskrivande systemet: